Patroni medialni

PFO

 

Polska Federacja Ornitologiczna to związek stowarzyszeń zrzeszających hodowców i miłośników ptaków śpiewających i ozdobnych. Należy do Światowej Konfederacji Ornitologicznej (Confederation Ornithologique Mondiale - COM)

Zarejestrowana została w 1997 roku. Jej członkami założycielskimi są:
- Polski Związek Hodowców Kanarków i Ptaków Egzotycznych,
- Związek Hodowców Kanarków "EGZOTA",
- Klub Hodowców Kanarków Kształtnych.

Dzisiaj PFO tworzy dwadzieścia pięć stowarzyszeń.

Konkurs ofert

Rada Federacji Polskiej Federacji Ornitologicznej zaprasza do składania ofert na organizację 77 Ornitologicznych Mistrzostw Polski w 2014 r. – więcej
Sprawozdanie Rady PFO za drugi rok kadencji PDF Drukuj
Szanowni Państwo,
Zbudowani tym, co udało się wykonać obecnej Radzie w pierwszym roku jej działalności, a także zmotywowani nowym statutem i frekwencją oraz ilością ptaków zgłoszonych do konkursów podczas 73 Ornitologicznych Mistrzostw Polski, które odbyły się w 2010 roku w Czeladzi, weszliśmy w drugi rok kadencji z postanowieniem dalszej naprawy naszej Federacji.

Jedną z ważniejszych spraw jaką sobie założyliśmy, a sygnalizowaną Prezesowi Sekcji Sędziów przez cały pierwszy rok kadencji Rady, było doprowadzenie do rozpoczęcia kursu dla kandydatów na sędziów, a wcześniej jeszcze zorganizowanie czynnym sędziom warsztatów szkoleniowych.

Jedną z ważniejszych spraw jaką sobie założyliśmy, a sygnalizowaną Prezesowi Sekcji Sędziów przez cały pierwszy rok kadencji Rady, było doprowadzenie do rozpoczęcia kursu dla kandydatów na sędziów, a wcześniej jeszcze zorganizowanie czynnym sędziom warsztatów szkoleniowych. Wobec braku współpracy w tej sprawie ze strony Prezesa Sekcji Sędziów, zostaliśmy zmuszeni do wprowadzenia do Sekcji Sędziów zarządcy komisarycznego, powołując na to stanowisko uchwałą nr 3/2011 z dnia 15 kwietnia 2011 roku wiceprezydenta ds. hodowlanych, Pana Marka Łabaja.

Zarządca komisaryczny przedstawił Radzie plan pracy Sekcji Sędziów na okres do czasu zwołania Walnego Zebrania Sędziów, obejmujący swoim zakresem przeprowadzenie warsztatów dla sędziów PFO i rozpoczęcie kursu dla kandydatów na sędziów PFO. Za ważne uznał także zweryfikowanie listy sędziów.

Nawiązując do ww. zadań przygotował materiał na warsztaty sędziowskie i takowe poprowadził. Ustalił też z sędziami tematykę kursu dla kandydatów, wyznaczył sędziów prowadzących zajęcia teoretyczne i praktyczne i napisał dokładny, ze szczegółami „Program szkolenia kandydatów na sędziów PFO”.

Po ogłoszeniu naboru na kurs zapisało się 23 hodowców. W zajęciach teoretycznych we wrześniu oraz w zajęciach praktycznych oceniania ptaków w październiku i listopadzie uczestniczyło już jednak tylko 9 osób.

Z powodu wieloletnich zaniedbań Federacja w zasadzie nie dysponuje materiałami szkoleniowymi, w związku z tym wykładowcy bazowali na materiałach własnych, udostępniając je kursantom. Kandydaci otrzymali również regulaminy obowiązujące w PFO. W grudniu 2011 roku 7 kandydatów zdało egzamin teoretyczny i praktyczny, stając się tym samym członkami Sekcji Sędziów PFO.

1 października 2011 roku w siedzibie PFO odbyło się Walne Zebranie Sędziów, w którym uczestniczyło tylko 12 członków Sekcji. Tak mała frekwencja uniemożliwiła wybór Zarządu Sekcji Sędziów oraz w dużym stopniu skomplikowała przydział skierowań na konkursy ptaków. Sędziów obecnych poinformowano o przyjęciu przez Radę Federacji uchwały nr 4/2011 z dnia 21 sierpnia 2011 roku w sprawie wynagradzania sędziów PFO za ocenę ptaków w czasie konkursów. Od tego momentu sędziowie pracują na podstawie „Umowy o dzieło”. Skończył się czas dowolnego rozliczania się sędziego z organizatorem konkursu. Na stowarzyszenia nałożone zostały w związku z tym dodatkowe obowiązki, wynikające z konieczności rozliczenia podatku od wynagrodzenia zapłaconego sędziemu i odprowadzenia go do właściwego Urzędu Skarbowego. Takie jest obowiązujące prawo i musimy go przestrzegać. Zresztą stowarzyszenia rozliczają profesjonalne biura podatkowe, nie będzie więc z tym problemu.

Uchwałą nr 6/2011 z dnia 10 grudnia 2011 roku Rada Federacji ustaliła wzór legitymacji i odznaki sędziego PFO oraz legitymacji i odznak Zasłużony Sędzia PFO.

W trakcie trwania 74 Ornitologicznych Mistrzostw Polski odbyło się kolejne Walne Zebranie Sędziów PFO. Zgodnie z uchwałą Rady Federacji zarządca komisaryczny przekazał kierowanie sekcją nowemu zarządowi wybranemu przez sędziów. Zanim to nastąpiło uaktualniona została lista sędziów. Wskutek rezygnacji pisemnej kilku z nich oraz wskutek nieobecności nieusprawiedliwionej na spotkaniach sędziów, które miały miejsce w okresie od początku działalności obecnej Rady Federacji, a także w związku z nieuczestniczeniem w życiu sekcji (np. nie przyjmowanie skierowań na ocenę ptaków), sekcja została uszczuplona o 14 sędziów. Obecnie Sekcja Sędziów liczy 39 osób. Sędziom obecnym na Walnym Zebraniu Sędziów zostały wydane nowe legitymacje i odznaki sędziego.

Od nowego Zarządu Sekcji Sędziów Rada Federacji wymaga, o czym Zarząd Sekcji Sędziów został poinformowany podczas spotkania z Radą w styczniu 2012 roku, weryfikacji uprawnień sędziowskich, dalszego kształcenia kandydatów na sędziów, cyklicznego przeprowadzania warsztatów dla sędziów oraz przygotowania do druku materiałów dla sędziów i hodowców ptaków zrzeszonych w PFO.

Zapewnienie zrealizowania powyższych wymagań oraz sposób ich realizacji został przygotowany przez Zarząd Sekcji Sędziów na piśmie i zatwierdzony przez Radę Federacji. Mamy nadzieję, że skończył się tym samym czas walki o uporządkowanie Sekcji Sędziów, a rozpoczął się czas dobrej pracy z korzyścią dla nas wszystkich.

Byliśmy jako Rada przekonani, że w 2011 roku nie będziemy mieli już problemu „obrączkowego” i zamówimy obrączki dla hodowców na rok 2012 w tym samym trybie, jak rok wcześniej. Mieliśmy wszak gotowy projekt umowy, rozpisaliśmy konkurs na stronie internetowej PFO. Poprosiliśmy stowarzyszenia, aby złożyły zamówienia na obrączki do końca czerwca, aby dać producentowi czas na wykonanie, a nam na kontrolę jakości wykonania i sprawdzenie ilości wykonanych obrączek w stosunku do zamówienia. Miał to być też czas na ewentualne reklamacje. Wydawało nam się, że wystarczy wyłonić zwycięzcę i będzie po problemie. Do konkursu, który ogłosiliśmy na stronie internetowej naszej Federacji zgłosiła się tylko jedna firma, ta sama, która dostarczyła nam obrączki w ubiegłym roku. Niestety czeski producent odmówił z nią współpracy. O możliwość złożenia oferty pytało kilka osób w e-mailach przysłanych na adres biura PFO. Żaden z nich oferty jednak nie przysłał. Swojej oferty nie przysłali również czescy producenci, pomimo tego, że wysłane do nich zostały oficjalne zapytania ofertowe.

W tej sytuacji zaczęliśmy szukać na rynku firm, które by nam pomogły w zakupie obrączek, niestety nawet wtedy, kiedy znalazła się firma gotowa podjąć się zadania czeski producent odmówił sprzedaży obrączek bez podatku VAT i oferował je tylko po cenie brutto. Po doliczeniu do kwoty brutto podatku VAT obowiązującego w naszym kraju cena obrączki byłaby bardzo wysoka. Po doliczeniu do niej jeszcze pozostałych kosztów (transport, telefony, obsługa) byłaby już nie do przyjęcia dla hodowców.

Postanowiliśmy z problemem zakupu obrączek zwrócić się do zarządów stowarzyszeń członkowskich, a także niejako przy okazji porozmawiać o innych ważnych sprawach finansowych (pobieranie kolekcyjnego, sprzedaż biletów na wystawach, loteria fantowa), które są problemem w stowarzyszeniach. Poprosiliśmy fachowca do spraw finansowych, specjalizującego się między innymi w sprawach dotyczących działalności stowarzyszeń, aby poprowadził szkolenie dla zarządów stowarzyszeń. Poinformowaliśmy stowarzyszenia o chęci zorganizowania spotkania na ww. tematy 25 września 2011 roku w Czeladzi. Planowaliśmy wtedy definitywnie dopiąć sprawę zakupu obrączek i za zgodą stowarzyszeń. Mieliśmy przygotowaną propozycję rozwiązania sytuacji. Po jej przyjęciu nikt dzisiaj nie dyskutowałby o takim a nie innym sposobie zakupu obrączek. Niestety nikłe zainteresowanie (tylko pięć stowarzyszeń wyraziło chęć spotkania), a nawet odmowa udziału w spotkaniu, skłoniły nas do odwołania spotkania.

Nie mając oparcia w stowarzyszeniach, a chcąc wykonać zapisy statutu PFO, który w §12 pkt 3 stanowi, że to Rada Federacji zaopatruje hodowców w obrączki PFO, postanowiliśmy zastosować wariant, w którym Rada wysyła do producenta obrączek arkusze zamówień od stowarzyszeń, prowadząc w ten sposób nadal pełny „rejestr obrączek rodowych”, stowarzyszeniom pozostawiając zapłatę za towar producentowi i wysłanie potwierdzenia zapłaty Radzie Federacji. Cała praca, która została wykonana przez stowarzyszenia to złożenie zamówienia, dokonanie przelewu bankowego i wysłanie jego kopii drogą elektroniczną do Rady Federacji.

Wiele było głosów przeciwnych takiemu sposobowi pozyskania obrączek. Praktyka pokazała, że udało się sprawnie przeprowadzić zakup obrączek, wystarczyło tylko zastosować się do zaleceń Rady.

W grudniu 2011 roku z pracy w Radzie zrezygnował sekretarz Pan Jacek Dybich, który wszystkim nam jest znany przede wszystkim z zaprojektowania i prowadzenia strony internetowej PFO, za co należą mu się podziękowania. Jako sekretarz swoją pracę ograniczał do wprowadzania zmian w KRS-ie naszej Federacji. Wszystkie inne prace będące w gestii sekretarza wykonywał i wykonuje do tej pory wiceprezydent ds. organizacyjnych Pan Marian Świtała.

Od momentu zgłoszenia przez sekretarza Rady chęci rezygnacji z pełnionej funkcji poszukujemy osoby na to stanowisko. W tym celu napisane zostały dwa listy elektroniczne do stowarzyszeń członkowskich. Jak do tej pory Rada nie doczekała się chętnego do objęcia tej funkcji.

11 lutego 2012 roku odbyło się kolejne posiedzenie Rady, na którym:

• Rada przyjęła uchwałę nr 1/2012 w sprawie wzoru mandatu delegata na zjazdy PFO i w sprawie wzoru deklaracji wstąpienia do PFO;

• podjęta została uchwała nr 2/2012 w sprawie zmiany „Regulaminu Sekcji Sędziów Polskiej Federacji Ornitologicznej”, która wprowadziła (na wniosek Zarządu Sekcji Sędziów) kilka zmian do dotychczasowego regulaminu sekcji sędziów;

• uchwałą nr 3/2012 w prawie pieczątek służbowych uporządkowane zostały sprawy wzorów pieczątek dla Rady i wszystkich sekcji działających przy radzie;

• podjęta została uchwała nr 4/2012 w sprawie OMP 2012 oraz podpisana umowa na organizację 75 Ornitologicznych Mistrzostw Polski z czeladzkim oddziałem PZHKiPE reprezentowanym przez Pana Jerzego Kozłowskiego;

• podjęta została decyzja nr 2/2012 w sprawie przyznania organizacji Mistrzostw Śląska w roku 2012 raciborskiemu oddziałowi PZHKiPE.

Na lutowe posiedzenie Rady zaproszeni zostali przedstawiciele Krakowskiego Stowarzyszenia Hodowców Kanarków i Ptaków Egzotycznych „Barrabanda”, którzy wyrazili chęć przystąpienia do naszej Federacji. Rada uznała, że stowarzyszenie „Barrabanda” spełniło wszystkie wymogi zapisane w statucie PFO i podjęła decyzję nr 1/2012 w sprawie przyjęcia stowarzyszenia w poczet członków PFO.

Obecna Rada co jakiś czas otrzymuje pisma z Urzędu Skarbowego nr 2 w Katowicach dotyczące rozliczeń skarbowych za lata, w których działała poprzednia Rada. Jesteśmy zmuszani do korygowania złożonych deklaracji. Byliśmy też wzywani do aktualizacji deklaracji NIP2.

Informacje te podajemy ku przestrodze tym wszystkim, którzy myślą, że stowarzyszenia są traktowane w urzędach skarbowych inaczej niż firmy. Tak nie jest! Wszystkie podmioty podlegają rozliczeniom skarbowym i wszystkie są narażone na kary w przypadku działalności niezgodnej z prawem. W związku z tym jesteśmy bardzo ostrożni i staramy się prowadzić finanse PFO w sposób zgodny z prawem, wykorzystując składki członkowskie i darowizny wyłącznie na cele statutowe naszej organizacji.

Podsumowując drugi rok kadencji możemy powiedzieć, że był to rok kolejnych zmian i porządkowania naszej organizacji. Bardzo nas cieszą zmiany, jakie udało się nam przeprowadzić w Sekcji Sędziów PFO. Liczymy na trwałość tych zmian z korzyścią dla naszych hodowców. Cieszy nas również zwiększająca się z roku na rok ilość ptaków prezentowana na Ornitologicznych Mistrzostwach Polski i na innych konkursach ptaków. W planie pracy na 2011 rok mieliśmy również znalezienie dla naszej federacji siedziby z prawdziwego zdarzenia pozwalającej na: prowadzenie biura (dokumentacja sądowa, skarbowa, korespondencja, materiały szkoleniowe), spotkania członków sekcji działających przy Radzie, szkolenie sędziów i kandydatów na sędziów a także spotkania z firmami i ewentualnymi sponsorami naszej organizacji. Niestety, obecny stan finansów nie pozwala nam na wynajęcie lokalu, blokując tym samym wiele posunięć, które chcielibyśmy jako Rada wykonać dla dobra Polskiej Federacji Ornitologicznej.

 

Online

Naszą witrynę przegląda teraz 16 gości 

Strona pfo.info.pl wykorzystuje pliki cookies.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia przeglądarki.


Polska Federacja Ornitologiczna